Waarom een referral programma een van de beste manieren is om IT personeel te werven
Je hebt waarschijnlijk al gehoord van referral programma’s voor werknemers, maar u weet misschien niet precies wat ze zijn of waarom u er een in je IT-bedrijf zou moeten implementeren. Hier volgt een kort overzicht.
Wat is een referral programma in rekrutering?
Een referral programma in rekrutering is een systeem waarbij werknemers financiële incentives krijgen om gekwalificeerde sollicitanten door te verwijzen naar hun werkgever. Een werknemer kan dus een bonus krijgen als hij/zij een kennis doorverwijst naar zijn onderneming. De werkgever kan een vacature invullen, de werknemer krijgt een bonus en een werkzoekende heeft een nieuwe job gevonden. Dit systeem is dus een win-win-win voor alle betrokken partijen.
Wat zijn de voordelen van een referral programma?
Aangezien het vinden van talent wordt gezien als een van de grootste uitdagingen in het personeelsbeleid, worden doorverwijzingen van werknemers door een overgrote meerderheid van moderne recruiters gebruikt als een van de belangrijkste bronnen voor het vinden van hoogwaardige kandidaten.
Goedkoper
Referral programma’s voor werknemers hebben doorgaans lagere advertentie- en wervingskosten. De bonus die een werknemer krijgt om iemand voor te dragen, is sterk minder dan de typische recruitment fee die je een recruiter verschuldigd bent.
Beter geschikte kandidaten
Referral programma’s kunnen je helpen toptalent aan te trekken. Je medewerkers hebben waarschijnlijk een goed begrip van de bedrijfscultuur en het soort mensen dat goed bij je bedrijf zou passen. Als zodanig bevinden ze zich in een uitstekende positie om potentiële kandidaten te identificeren die zouden uitblinken in de bedrijfscultuur.
Minder personeelsverloop
Omdat ze vanaf het begin goed in de bedrijfscultuur passen, blijven doorverwezen medewerkers vaak het langst bij bedrijven. Medewerkers die beter aansluiten bij de organisatiecultuur, normen en waarden, blijven ook langer bij het bedrijf. Dit heeft een enorme impact op een van de belangrijkste HR-statistieken: het personeelsverloop.
Bijna negen van de tien mislukte wervingsacties worden toegeschreven aan een culturele mismatch tussen werknemer en onderneming! Het belang van bedrijfscultuur is dus niet te onderschatten in het rekruteringsproces.
Verbeter je reputatie als werkgever
Onderzoek door LinkedIn heeft aangetoond dat 75% van de werkzoekenden de reputatie van het bedrijf nagaan voordat ze solliciteren voor een openstaande functie. Je reputatie als werkgever kan dus een grote impact hebben of geïnteresseerden effectief solliciteren of niet.
Werknemers die een bonus krijgen als ze kandidaten aanbevelen zullen in de meeste gevallen hoofdzakelijk positief spreken over je bedrijf. Neem hier dan nog eens bij dat werkzoekenden meer vertrouwen in de mening van werknemers dan dan die van een werkgever en het wordt al snel duidelijk dat je medewerkers je beste rekruteerders kunnen zijn.
Boost moraal en betrokkenheid
Ten slotte kunnen referral programma’s het moreel en de betrokkenheid binnen je team stimuleren. Je medewerkers zullen zich gewaardeerd voelen wanneer ze in staat zijn om de toekomst van het bedrijf mee vorm te geven door getalenteerde personen door te verwijzen. Dit kan op zijn beurt leiden tot verhoogde productiviteit en loyaliteit.
Conclusie
Als je op zoek bent naar manieren om je wervingsproces te verbeteren en toptalent aan te trekken, is het implementeren van een referral programma in je rekruteringsstrategie een geweldige plek om te beginnen.